Webbureau eller freelancer:
Sådan træffer du det rigtige valg

Webbureau eller freelancer … hvordan vælger jeg?!

Har du nogensinde haft det som en virksomhedsejer eller leder, at du jonglerer med 10 ting på én gang, mens du spinder et par tallerkener på hovedet? Der er så mange ting at tage sig af, at det nogle gange virker som om der ikke er timer nok på dagen.

Hvem tager sig af din marketingstrategi, opdatere din hjemmeside eller udvikler en ny hjemmeside til din virksomhed? Du kan vælge at gå med et webbureau eller du kan beslutte at arbejde med en freelancer.

 

Det rigtige tidspunkt at beslutte sig på

Tidligt i opstartsfasen kunne det have været fornuftigt for du selv tager dig af din hjemmeside og din markedsføring. Du kender jo din egen virksomhed og din målgruppe. Men pludselig blomstrer forretningen, og du har 101 andre ting at lave end at sidde og udvikle på din hjemmeside.

Du spekulerede på, om du skal lede efter en freelancer eller et webbureau. Som en lille eller mellemstor virksomhed er dette et almindeligt dilemma, der ikke altid får den opmærksomhed, det fortjener.

 

Hvorfor er valget mellem freelancer og webbureau så svært?

Dine muligheder er uendelige (bogstaveligt talt uendelige). Skriv bare freelancer eller webbureau i Google, og søgesætningen kommer tilbage med 106.000.000 resultater (fra i dag). Det er bare et par for mange resultater til at begynde at filtrere igennem.

Der findes ikke en “one-size-fits-all” freelancer eller webbureau. Nogle freelancere vil have al den knowhow i verden, når det kommer til mode, men har ingen idé om sundhedsindustrien eller mælkeprodukter.

 

Freelancer kontra webbureau – start med det grundlæggende

En freelancer er en uafhængig konsulent, der sandsynligvis tidligere vil have erfaring med at arbejde for et stort firma, men vil levere deres tjenester på egen hånd. Området for freelancere er stigende – en nylig undersøgelse fra Danmarks Statistik viser, at selvstændige erhvervsdrivende uden ansatte (altså freelancere) er på vej frem.

Et webbureau er et større team af personer, der administreres af et klassisk hierarkisk system, hvor medarbejderne normalt ikke vil kunne vælge deres projekt og vil have et sæt forventede mål placeret på dem.

Webbureau eller freelancer … hvordan vælger jeg?!

Fordele og ulemper ved freelancer kontra webbureau

Her nogle fordele og ulemper for freelancere kontra et webbureau.

Færdigheder

Freelancer

Fordele: Freelancere er normalt velafrundede fagfolk. De fleste freelancere starter ikke deres karriere som uerfarne konsulenter og har normalt arbejdet i et par virksomheder, inden de beslutter sig for at blive freelancer. Dette giver dem et bredere perspektiv, når det kommer til opgaver og den måde, de ser på erhvervslivet. Når du vælger din freelancer, kan du finde en, der udmærker sig ved at give dig dine præcise behov, hvad enten det er hjemmesidedesign, søgemaskineoptimering, marketing eller mere synlighed på de social medier.

Ulemper: Det vil være svært at finde en freelancer med en bred vifte af fokuserede færdigheder, hvilket betyder, at du muligvis skal lede efter mere end én freelancer. At forklare din vision igen og arbejde med mere end én freelancer kan være tidskrævende.

Webbureau

Fordele: Med et webbureau får du en gruppe erfarne personer, der sandsynligvis vil have et stort udvalg af færdigheder. Du behøver ikke at gentage din vision, og de vil alle være på samme side, når det kommer til, hvad der fungerer bedst for din virksomhed.

Ulemper: Du kan ikke vælge, hvem du arbejder med. Webbureauet tildeler en eller flere medarbejder til din virksomhed, og den vil normalt blive valgt tilfældigt baseret på din virksomheds størrelse. Hvis du er en større virksomhed, kan du få en erfaren medmedarbejder. Imidlertid vil en mindre virksomhed sandsynligvis blive parret med en marketings elev.

Service

Freelancer

Fordele: Freelancere arbejder alene og deres omdømme er altafgørende for deres virksomhed. De vil sandsynligvis levere fremragende service og sikre, at dine behov er opfyldt. Det er i freelancerens bedste interesse at presse på for resultater. De vil trods alt have dig til at anbefale dem til andre virksomhedsejere. De plejer også at være gode kommunikatører, da de er vant til at forklare opgavens omfang og løsning til små virksomheder, der ofte ikke har samme baggrund som større virksomheder.

Ulemper: Fordi freelancere nogle gange arbejder eksternt, forsvinder de nogle gange sporløst. De vil heller ikke insistere på kontrakter, som nogle gange kan rejse juridiske spørgsmål, hvis de ikke fuldfører arbejdet.

Webbureau

Fordele: Et webbureau vil have en vis struktur på plads vedrørende tilstrækkelig kommunikation og service. De vil også have rutinemøder for at kontrollere forretningsfremgangen.

Ulemper: Et webbureau vil naturligvis bekymre sig om deres omdømme, men enkelte medarbejdere inden for det webbureauet vil ikke blive holdt ansvarlige på samme måde, så det er ikke deres første prioritet at levere enestående service.

Prioritetsniveau

Freelancer

Fordele: Freelancere har generelt færre projekter end et større webbureau og kan prioritere dine projekter. Nogle gange, hvis projektet er stort nok, arbejder freelancere på et projekt ad gangen. Dette er næsten som at have en intern medarbejder.

Ulemper: En freelancer kan tage længere tid at afslutte et projekt på grund af mangel på ressourcer.

Webbureau

Fordele: Et webbureau vil have flere ressourcer på plads til hurtigt at afslutte dit projekt.

Ulemper: Et webbureau vil blive oversvømmet med projekter, og de vil blive presset til at få resultaterne fra store kunder med de store penge. De mindre kunder vil ikke være lige så værdifulde for det webbureau. De giver muligvis ikke din virksomhed den opmærksomhed, den fortjener.

Fleksibilitet

Freelancer

Fordele Freelancere er fleksible og fungerer ikke på 8 til 16 -pladsen. De omfavner også en ustruktureret arbejdsdag – derfor blev de freelancere til at begynde med! Dette vil være nyttigt, når du bliver mødt af en potentiel krise i de små timer eller i weekenden. En professionel på sociale medier kan for eksempel svare dine kunder med det samme eller når som helst de har brug for det.

Ulemper: De opkræver muligvis ekstra for arbejde om aftenen eller i weekenden.

Webbureau

Fordele: Du ved, hvor du er tidsmæssigt med et webbureau, og du kan basere din virksomhed omkring det.

Ulemper: Når det kommer til et webbureau, vil din kontaktperson kun være tilgængelig på traditionelle åbningstider, og selv da konkurrerer du muligvis med andre projekter. Hvis du har en virksomhed, der holder utraditionelle timer, har et webbureau muligvis ikke den fleksibilitet, du har brug for. Din kontaktperson fra det webbureau kan også sidde fast i teammøder eller ude til frokost med potentielle kunder, hvilket gør dem generelt utilgængelige.

Pris

Freelancer

Fordele: En freelancer kræver ikke en fuldtids intern løn og tilbyder muligvis en pris per projekt / time. Fordi freelancere arbejder på deres egen tid, har de en tendens til at være langt mere produktive end en kontorarbejder. De har heller ikke afbrydelse af kolleger eller meningsløs kontorpolitik.

Ulemper: Betalingsplanen kan være lidt strammere end når du arbejder med et webbureau.

Webbureau

Fordele: Du får arbejde af høj kvalitet, og det webbureau kan tilbyde dig en behagelig betalingsplan.

Ulemper: Et webbureau har enorme omkostninger. De arbejder generelt ud af lejede lokaler og ansætter grafiske designere, kreative og andre specialister, som alle kommer med en enorm pris.

Konklusion

Der er ikke en rigtig eller forkert løsning, om du vælger en freelancer eller et webbureau. Dette artikel omkring “Freelancere kontra Webbureau” er tage ud fra en kundes synpunkt og oversat fra: Digital Agency vs. Freelancer: How to Make the Right Choice.

 

Et godt samarbejde...

Vi kan ikke alle være eksperter i alt, derfor har jeg allieret mig med et par gode samarbejdspartnere jeg kan henvise til, hvis I får brug for mere end hvad jeg tilbyder.

Mange års erfaring inden for digital/offline marketing og har arbejdet med både b2b og b2c.

Mange års erfaring inden for digital/offline marketing og har arbejdet med både b2b og b2c.

Udvikler din virksomhed, hvad enten det gælder salg, markedsføring, HR, strategier eller processer.

Udvikler din virksomhed, hvad enten det gælder salg, markedsføring, HR, strategier eller processer.

Leverandør af bøger, tryksager, labels, skilte, bilreklame, merchandise, tøjtryk og meget andet.

Leverandør af bøger, tryksager, labels, skilte, bilreklame, merchandise,
tøjtryk og meget andet.

westlandet

Kommunikation & PR hos Christina Lund, der har en baggrund som forlagsredaktør, journalist og forfatter.

Leverandør af web- & grafisk design fra Mette de Voss.

Leverandør af web- & grafisk design fra Mette de Voss.

Hvorfor vælge mig?

Én kontaktperson

Det er altid mig du snakker med og ikke en eller anden 3. parts leverandør.

~

Ingen bindinger

Jeg låser ikke mine kunder, du får leveret en færdig hjemmeside, uden krav om abonnementer og bindinger.

Fair priser

Jeg sender ikke en regning bare for 5 minutter support via telefonen.

Altid tilfredse kunder

Jeg lever af glade og tilfredse kunder, derfor afslutter jeg ikke halvfærdige opgaver.

Hvem er dominoevers?

Med mere end 20 års erfaring med forskellige onlineløsninger i form af hjemmesider, webshops, intranet, optimering samt markedsføring ved hjælp af organisk søgemaskineoptimering, kan jeg kan godt prale af at have både erfaringen og viden til at kunne hjælpe dig med en løsning til dine udfordringer.

I dag har jeg mere end 50 faste kunder der har fået leveret forskellige løsninger i form af større eller mindre onlineløsninger. Med stort kendskab til hjemmesidedesign i WordPress og Magento, kan jeg tilbyde specialdesignede hjemmesider og online systemer til alles behov.

Læs hele mit C.V.

#dominoevers

 

v/ Kim Domino Evers
A C Hoppesvej 6
7790 Thyholm

Tlf.: 6080 7622
Mail: [email protected]

Cvr.: 35347070

#information

 

Telefontid:
Hverdage mellem 8.00 – 16.00

Alle priser nævnt på hjemmesiden er ekskl. moms. Abonnementer bliver faktureret 1 år forud.

#privatlivspolitik

 

Her er ingen brug for popup bokse, GDPR regler og love, eftersom der ingen cookies bliver brugt på denne hjemmeside til at lurer i dine privatlivsdata.

onlineetikmaerket-png-ex_Etik-online-150×150-Sort